Alex KOENIGSMARK
Vedle tvorby pro film, televizi a rozhlas se Koenigsmark uplatnil i jako autor původních dramat a divadelních adaptací děl českých i zahraničních tvůrců (Byl jednou jeden drak, podle Josefa Lady; Tajemný doktor Ox, podle Julese Verna; Co dobře skončí, podle Williama Shakespeara, aj.) a později také jako prozaik. Spojujícím rysem Koenigsmarkových psychologizujících divadelních her je tragikomičnost, důraz na etické hodnoty života a snaha o detailní vystižení charakterů hlavních hrdinů – většinou lidí průměrných, až zdánlivě bezvýznamných outsiderů, kteří sice mají své sny a ideály, avšak postrádají potřebnou energii pro jejich uskutečnění. Ačkoliv navenek vystupují jako celistvé bytosti s pevně vymezeným systémem hodnot, ve skutečnosti jen těžce hledají odpovědi na základní otázky po smyslu vlastního bytí. Pocit jejich životní nenaplněnosti přitom v autorově vývoji stále vzrůstá. Jestliže se stárnoucí hrdinka Koenigsmarkova divadelního debutu Ostrovy zdánlivé či postava rytíře z pozdější hry Edessa dokázali za pomoci druhých ze stavu životní vyprahlosti vymanit, postavy následujících dramat již nikoliv. Ocitají se v rolích pasivních obětí své doby (Mňau aneb Had v růži) a s absurdním světem popírajícím základní etické kvality se buď ztotožňují, nebo před ním bezradně prchají (Profesionálové), anebo dokonce jsou tímto světem dohnáni k ztrátě životní svébytnosti (Tlalok). – Obdobné téma Koenigsmark rozvíjí i v prózách, často publikovaných ve značném časovém odstupu od okamžiku napsání. Pocit skepse z života neúplného, pokryteckého a odtrženého od systému tradičních lidských hodnot prostupuje již jeho knižní prvotinu Cesta sekčního šéfa k moři, vyprávějící o tragické smrti zdánlivě úspěšného ministerského úředníka. Nejenom v této knize jsou však aspekty duševního i fyzického rozpadu hrdinů vyvažovány autorovou snahou pochopit jejich podstatu, dobrat se počátku cesty, jež vede k deziluzi a nicotě. Pozdější, literárně a filozoficky bohatě proodkazované Koenigsmarkovy prózy (povídkové soubory Všechny pánské historky, Příběh unavené manekýnky) jsou soustředěny na zachycení nejrozmanitějších groteskně-tragických podob lidského života téměř zbaveného emočně pozitivních, nekonfliktních partnerských vazeb. Zcela odlišně založený román Siromacha, inspirovaný vzpomínkami autorova otce, je působivou reflexí skutečných událostí, jak se odehrávaly v prvních letech po válce v českém pohraničí. V pozadí realisticky podaného, citově vypjatého příběhu se přitom skrývá analytický popis plíživého zakořeňování totality v době, v níž si nikdo nemohl být jist svou budoucností. Do historických kulis období josefínských reforem autor umístil příběh románu Černá krev, inspirovaný justičními vraždami cikánského etnika na základě falešného obvinění z kanibalismu. V souboru fejetonů, causerií a krátkých příběhů zasazených převážně do prostředí divadelníků a novinářů (Jak se stal Rockefeller miliardářem) pak Koenigsmark ironicky i s humorem glosuje jak přítomné dění (politiku, zakomplexovanost literární kritiky, extravaganci současného umění i běžné životní situace), tak naši normalizační minulost. – V knihovně Ústavu pro českou literaturu AV ČR jsou uloženy strojopisy Koenigsmarkových rozhlasových her Koník, který je unaven (1988), Nízké karty (1989) a Bílá jako káva (1990).
BIBLIOGRAFIE
Beletrie a publicistika: Ostrovy zdánlivé (D, rozmnož., 1975, prem. 1976); Byl jednou jeden drak (D, rozmnož., 1976, prem. 1974, podle J. Lady); Tajemný doktor Ox (D, rozmnož., 1977, prem. 1975, podle J. Verna; 1978 s tit. Doktor Ox); Veliký kombinátor končí aneb Galapředstavení roku 1927 aneb Filozofická revue o podivném osudu Ostapa Bendera (D, rozmnož., 1979, prem. 1988, podle I. Ilfa a J. Petrova; pův. připr. s tit. Konec velikého kombinátora); Kdo mluví s koněm (D, rozmnož., 1981, i prem.); Pohádky ze zákulisí (PP pro děti, 1981); Adié, miláčku (D, rozmnož., 1983, i prem.; hráno též s tit. Smutná neděle, Budapešť 1997; prem. s tit. Sbohem, bel ami v r. 1979 zakázána); Princ a chuďas (D, rozmnož., 1984, i prem., podle M. Twaina, s V. Hradskou); Mňau aneb Had v růži, chcete-li, Ach, Thálie (D, rozmnož., 1984 i prem. s tit. Ach, Thálie); Strašidla (D, rozmnož., 1987, prem. 1985); Profesionálové (D, rozmnož., 1988, poprvé uvedeno 1987, prem. zakázána, prem. 1990); Cesta sekčního šéfa k moři (P 1989; pův. verze 2003 s tit. Chlast neboli Cesta sekčního šéfa k moři, upr. vyd. 2009); Edessa (D, rozmnož., 1990, prem. 1978); Tlalok aneb Čert ví, jak to je (D, rozmnož., 1990, prem. 1992); Pánské historky (PP 1991, rozšíř. vyd. s tit. Všechny pánské historky, 1996); Ponuré grotesky (DD 1993; obsahuje: Edessa, Adié, miláčku; zde poprvé Noc s Kressidou, prem. 1979 s tit. Troilus a Kressida, podle W. Shakespeara); Café au lait neboli Rum!!!, Tlalok aneb Čert ví, jak to je (DD, rozmnož., 1994); Všechny pánské historky (PP 1996); Jiřina Jirásková o sobě (rozhovor s herečkou, 1999, 2. vyd. 2008 s tit. Jiřina Jirásková osobně); Svátek šepotavých hájů (D 2001, prem. Budapešť 1999); Zpráva pro akademii (operní libreto, 2002, i prem., s J. Gillarem, podle F. Kafky); Jak se stal Rockefeller miliardářem aneb Neštěstí mohou být rozličná (PP, fejetony 2003); Příběh unavené manekýnky a jiné grotesky z dějin (PP 2005); Siromacha (R 2007); Nesmrtelná duše neboli Facka má padnout rychle (fejetony 2009); Černá krev (R 2011); Příliš přešívaná vévodkyně a jiné causerie (EE, publicistika 2012); Mezi židlemi aneb Hra na černocha (vzpomínky, e-kniha 2021, eds. V. Hradský a P. Žantovský); scénicky: Blboun nejapný aneb Didus ineptus story (amatérské představení 1965); Obraz z dějin aneb Velká protektorátní módní přehlídka (1981, s dalšími, zmiňováno též s tit. Kabaret protentokrát); Co dobře skončí (1987, podle W. Shakespeara); Ruleta aneb Nejlepší ples roku (1987); P. Barnes: Vládnoucí třída neboli Čtrnáctý hrabě Gurney (úprava, 1994, s J. Gillarem); Komturovo srdce (1995); Brouci. Evangelium podle Beatles (muzikál, 2001); Den nevyzvednutých (Budapešť 2001); Žena v bílém (2005, podle W. Collinse).Překlady scénicky: E. Kishon: Byl to skřivan (1991, též s tit. Byl to pták!) + Oddací list (1994); J. Offenbach – H. Meilhac: Krásná Helena (2003, s K. Bermanem).
Příspěvky ve sbornících: Divadlo jednoho herce (1989); Nej... Povídky z Playboye (1997); 27 popravených českých pánů očima 27 (nepopravených) českých spisovatelů (2000); 27 českých obrazů očima 27 českých spisovatelů (2001).
Uspořádal a vydal: Z. Podskalský: Lásky a nelásky aneb Není tam nahoře ještě někdo jinej? (1996, se Z. Podskalským jr.).
LITERATURA
Studie a články: M. Horáček: Po stopách případu Profesionálové, Mladý svět 1987, č. 29; J. Lopatka in Radiojournal v ko(s)mickém věku (1993); Jindřich Černý: Divadlo zdravého rozumu, in Ivan Rajmont. Režisér a jeho divadlo (2005); M. J. Švejda: „Ivan věděl, že mám žízeň po životě." Alex Koenigsmark a Činoherní studio. Divadelní revue 2013, č. 1.Recenze: Byl jednou jeden drak: fk (= F. Knopp), LD 8. 10. 1974; al (= A. Langr), ZM 1974, č. 10, příloha; (tm) (= M. Tůma), Tvorba 1974, č. 41 * Ostrovy zdánlivé: (nav) (= J. Navrátil), ZN 12. 10. 1976; MS (= M. Slupecká), RP 13. 10. 1976; F. Knopp, LD 9. 11. 1976; avt (= M. Tmé), Rovnost 5. 5. 1976; íra (= I. Gerová), SvSl 28. 10. 1976; M. Etzler, Ostravský kulturní měsíčník 1977, č. 11; J. Jelen, Scéna 1977, č. 6; J. Suchomelová, ZN 8. 7. 1989 * Edessa: (mik) (= M. I. Křovák), LD 5. 9. 1978; Kn (= V. Königsmark), Dialog (smz.) 1978, č. 1; -mt- (= M. Tůma), Scéna 1979, č. 8 * Troilus a Kressida: es (= E. Stehlíková), Dialog (smz.) 1979, č. 10 * Kdo mluví s koněm: V. Rzounek, RP 11. 1. 1982 * Mňau aneb Ach, Thálie: V. Rzounek, RP 9. 4. 1986 * Ruleta: V. Viktora, Pravda (Plzeň) 17. 1. 1988 * Cesta sekčního šéfa k moři: R. Škvařil, NK 1990, č. 13; A. Haman, LitN 1990, č. 18; V. Novotný, ZN 26. 6. 1990; V. Píša, Tvar 1990, č. 26; T. Radváková, Právo 22. 4. 2009 * Pánské historky: I. Vágner, Práce 14. 2. 1992; vl, ZN 21. 5. 1992 * Tlalok aneb Čert ví, jak to je: S. Machonin, DivN 1993, č. 2 * Ponuré grotesky: E. Šormová, DivN 1994, č. 15 * Všechny pánské historky: F. Cinger, Právo 14. 8. 1996; voj, Práce 15. 8. 1996; M. Nyklová, SvSl 23. 8. 1996, příloha Slovo na víkend; I. Zítková, NK 1996, č. 27; J. Peňás, Respekt 1996, č. 32 * Brouci. Evangelium podle Beatles: J. Kerbr, DivN 2001, č. 16; V. Žďárská, Tvar 2001, č. 19; H. Dědek, Reflex 2001, č. 41; J. Černý, Svět a divadlo 2002, č. 2 * Jak se stal Rockefeller miliardářem: A. Haman, LidN 21. 11. 2003 * Siromacha: J. Kratochvil, LitN 2007, č. 45; R. Hrdinová, Právo 29. 1. 2008; P. Hrtánek, Host 2008, č. 7 * Černá krev: P. Janoušek, Tvar 2011, č. 15 * Příliš přešívaná vévodkyně: F. Cinger, Právo 30. 11. 2012; im (= I. Matějka), LitN 2013, č. 5.
Rozhovory: J. Halas, Scéna 1976, č. 13; R. Dulíková, Mladý svět 1977, č. 16; J. Kolář, Scéna 1984, č. 23; Str, AZ magazín 1985, č. 5; J. J. Vaněk, Signál 1986, č. 48; J. Švandelík, Práce 5. 5. 1990; R. Hrdinová – V. Kmochová, Amatérská scéna 1992, č. 1; M. Spáčilová, MFD 6. 1. 1993; Z. Pavelka, MS 1994, č. 12; J. Klíma, Koktejl 1994, č. 8; J. Kolář, DivN 1994, č. 20; M. Novák, NK 1996, č. 21; F. Cinger, Právo 3. 6. 1996; H. Fenclová, Plzeňský deník 25. 6. 1996; M. Nyklová, SvSl 23. 8. 1996; M. Lagronová, Instinkt 2002, č. 6; M. Pokorný, Týdeník Rozhlas 2010, č. 46.
Nekrology: cg (= F. Cinger), Právo 24. 1. 2013; Jos. Klíma, LidN 26. 1. 2013.