Jiří TRNKA
Vyrůstal v rodině klempířského mistra a švadleny; vyprávění a zápisky matky Růženy Trnkové (1891–1958) poskytly Trnkově první manželce, výtvarnici Heleně Chvojkové (1914–1988), materiál ke knize Můj syn, v níž čerpala i z vlastních vzpomínek a manželovy korespondence; Helena Chvojková je rovněž autorkou prózy pro děti Zuzanka objevuje svět, kterou Jiří Trnka ilustroval a která byla věnována dceři, redaktorce a editorce Zuzaně (* 1938, provdaná Ceplová). Syn Jiří (* 1940) je architektem, dcera Helena (* 1945, provdaná Trösterová) výtvarnou redaktorkou, dcera Klára (* 1949) a syn Jan (* 1956) výtvarníky.
Po absolvování obecné školy (1918–23) studoval Trnka na reálce v Plzni, kde pod vedením profesora kreslení Jiřího Skupy získal základy pro svou pozdější výtvarnou, divadelní i filmovou tvorbu, mj. při spolupráci na činnosti loutkového
Divadla feriálních osad. 1927 reálku opustil, krátce se učil cukrářem a zámečníkem, posléze se vyučil u obchodníka s uměleckými předměty. 1929 začal na
Skupův podnět studovat na UMPRUM v grafické třídě
Jaroslav Bendy; již během studií se účastnil loutkami a grafikami domácích a zahraničních výstav, kresbami přispíval do novin a časopisů, začal ilustrovat a graficky upravovat knihy, příležitostně se věnoval i reklamě. V druhé polovině 30. let navrhoval též hračky pro firmu Pospíšil v Rokycanech (pozdější Hamiro). Jako scénograf, autor loutek, příležitostný režisér a autor textů nadále spolupracoval se
Skupovým divadlem; 1935 se s ním zúčastnil zájezdu do Německa, Polska a pobaltských států. 1936 založil v pražském divadle
Rokoko vlastní loutkovou scénu Dřevěné divadlo, kde působil jako výtvarník, loutkoherec i spoluautor her; pro finanční potíže divadlo po první sezoně zaniklo. V druhé polovině 30. let se začal výrazněji věnovat knižní ilustraci a volné tvorbě; do konce života ilustroval více než stovku knih českých i světových autorů, významnou složku jeho tvorby tvořily ilustrace knih pro děti (Josef Menzel, Jan Karafiát, Wilhelm. Hauff, Helena Chvojková, K. J. Erben, K. V. Rais, bratří Grimmové, Jiří Horák, František Hrubín, J. Š. Kubín, Jiří Mahen, Frederick Marryat, Vítězslav Nezval, H. CH. Andersen, Jan Alda, Jaroslav Seifert, Vladimír Holan, Jan Werich, Alois Jirásek). Vytvořil řadu divadelních výprav; 1941–44 soustavně spolupracoval jako jevištní a kostýmní výtvarník s Národním divadlem (řada inscenací převážně režírovaných Jiřím Frejkou), podílel se rovněž na výpravách filmů v barrandovských ateliérech. 1945 se stal uměleckým vedoucím pražského studia kresleného filmu (pozdější Bratři v triku), působícího pod patronátem
Filmového ústavu. 1946 se v novém ateliéru začal věnovat animovanému loutkovému filmu. Trnkova filmová tvorba, stejně jako jeho ilustrace, rozrušovala konvenční stereotypy žánru, vynikala osobitou poetickou imaginací i humorem, charakteristickou pohybovou stylizací, nápaditým propojením výtvarné a hudební složky filmu, evokací krajinné atmosféry a přinesla svému tvůrci celosvětové uznání a řadu domácích i zahraničních prestižních ocenění. 1967 byl Trnka jmenován profesorem
Vysoké školy uměleckoprůmyslové a do své smrti zde vedl ateliér ilustrace a užité grafiky.
Účastnil se řady souborných a tematických výstav, od roku 1940 samostatně vystavoval v Praze (1940, 1943, 1945, 1962, 1968, 1992), v Brně (1943), Novém Městě na Moravě (1970), Litoměřicích (1976) aj.; v zahraničí mj. v Jižní Americe (Argentina, Brazílie, Paraguay, Uruguay, vše 1957), v Západním Berlíně (1957) a Spolkové republice Německo (1966), v Paříži (1959, 1968) a Švýcarsku (1966). Výrazně se podílel rovněž na československé expozici na mezinárodní výstavě Expo 58 v Bruselu (1958) a na výstavě Československo 1960 v Praze a v Moskvě (obojí 1960); 1967 přispěl vlastními projekty do expozic československého pavilonu a mezinárodního uměleckého pavilonu na Expo 67 v Montrealu (spolu s
Jiřím Trnkou ml.).
Kresbami a ilustracemi přispíval od roku 1929 do časopisů Večer, Pestrý týden, A–Zet, Mladý hlasatel, Ahoj, Eva, Kvítek z čertovy zahrady. Jako výtvarník, režisér a scenárista vytvořil řadu animovaných filmů. Pracoval technikou filmu kresleného (Zasadil dědek řepu, 1945; Zvířátka a Petrovští, 1946, scénář spolu s
Eduardem Hofmanem a Stanislavem Látalem, výtvarná část s Eduardem Hofmanem; Pérák a SS, 1946, sc. s
Jiřím Brdečkou; Dárek, sc. s Jiřím Brdečkou; O zlaté rybce, 1950, podle A. S. Puškina; Jak stařeček měnil, až vyměnil, 1953; Proč UNESCO?, 1959, scénář s Jiřím Brdečkou a Adolfem Hoffmeisterem), papírkového (Veselý cirkus, 1951, výtvarná část s Františkem Tichým, Kamilem Lhotákem a Zdeňkem Seydlem; Dva mrazíci, 1954), maňáskového (Kuťásek a Kutilka, jak ráno vstávali, 1955, sc. s Jiřím Pehrem) a loutkového (Čertův mlýn, 1949, podle
Jiřího Horáka; Árie prérie, 1949, sc. s Jiřím Brdečkou; Román s basou, 1949, podle
A. P. Čechova; Cirkus Hurvínek, 1955, sc. s Vratislavem Blažkem; Vášeň, 1961; Kybernetická babička, 1962, námět
Ivan Klíma, Maxplatte, reklama, 1963; Archanděl Gabriel a paní Husa, 1963, podle
Giovanni Boccaccia; Ruka, 1964). Mezinárodní ohlas získaly zejména Trnkovy loutkové celovečerní filmy: Špalíček (1947), Císařův slavík (1948, r. s Milošem Makovcem, scénář Jiří Brdečka, podle H. Ch. Andersena), Bajaja (1950, podle Boženy Němcové), Staré pověsti české (1952, sc. s Jiřím Brdečkou a M. V. Kratochvílem, podle Aloise Jiráska), Dobrý voják Švejk (díly: Z Hatvanu do Haliče, Švejkovy nehody ve vlaku, Švejkova budějovická anabáze, 1954–55, podle Jaroslava Haška, výtvarně podle Josefa Lady) a Sen noci svatojanské (1959, sc. s Jiřím Brdečkou, podle Williama Shakespeara). Výtvarně navrhl též řadu kreslených a loutkových filmů režisérů Stanislava Látala, Břetislava Pojara a Eduarda Hofmana. V 50. letech Trnka rovněž vytvořil kostýmy k filmu Byl jednou jeden král (1954, r. Bořivoj Zeman) a k husitské trilogiii Otakara Vávry (Jan Hus, 1954; Jan Žižka, 1955; Proti všem, 1957).
BIBLIOGRAFIE
Beletrie a drama: Zahrada (pohádka, 1962); scénicky: Mořský pán (D loutk. pro děti, 1935, s J. Kuncmanem); Mezi broučky (D loutk. pro děti, 1936, s J. Kuncmanem, podle J. Karafiáta); Vánoce u broučků (D loutk. pro děti, 1936, s J. Kuncmanem, podle J. Karafiáta).Příspěvek ve sborníku: Jan Werich ... tiletý (1965, ed. J. Träger).
LITERATURA
Bibliografie: O. Fiala: Tvůrce snů (1974); Jiří Trnka (Plzeň 2002).
Knižně: M. Benešová: Od Špalíčku ke Snu noci svatojanské (1961); J. Boček: Jiří Trnka (1963); Jiří Trnka (sb. vzpomínek, 1971); H. Chvojková – R. Trnková: Můj syn (1972); Jiří Trnka (neprodejný tisk Klubu mladých čtenářů, 1976); H. Chvojková: Jiří Trnka (sb. vzpomínek, korespondence a článků, 1990, ed. Z. Ceplová); V. Tetiva, E. Dutka: Jiří Trnka (1999); L. H. Augustin (L. Hlaváček): Jiří Trnka (2002).
Katalogy (výstav): J. A. Brabcová, J. Poš:
Jiří Trnka 1912–1969 (katalog výstavy se soupisy výstav, cen a literatury, 1992).
Studie a články: F. Hrubín: Chvilky s Jiřím Trnkou, in Jiří Trnka, katalog souborné výstavy (Plzeň 1962); B. Stehlíková: O Jiřím Trnkovi, tvůrci snů, a především o jeho ilustracích knih pro děti, ZM 1970, s. 240; B. Říha: Zatvrzelý sen (1973); P. Taussig: Film a dětská literatura, ZM 1989, s. 495; Se jménem Hanse Christiana Andersena...Sborník o laureátech Ceny H. CH. Andersena 1956-1986 (příl. tisk, 1989, ed. Z. K. Slabý); J. Poš: Výtvarníci animovaného filmu (1990); A. Novobilská: Funkce dialogu ve filmech Jiřího Trnky, in Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Facultas Philosophica. Philosophica - Aesthetica, sv. 22. Litteraria - Theatralia - Cinematographia, sv. 3, 2000, s. 135; Josef Skupa a Jiří Trnka, Spektrum (Plzeň), leden 2002 (mimořádné číslo k Roku J. Skupy a J. Trnky).
Recenze: Zahrada: V. Karfíková, Kulturní tvorba 1, 1963, č. 7; -mo-, NK 1978, č. 31–32; D. Hevier, ZM 1983, s. 231; I. Vágner, NK 1996, č. 12.
K životním jubileím: B. Holý, ZM 1996, s. 159.
SOUVISEJÍCÍ ODKAZY
Jaroslav Kunc: Česká literární bibliografie 1945–1963
Bibliografická databáze ÚČL AV ČR