Josef KAINAR
Utilitárněji se některé výrazové schopnosti Kainarovy poezie (grotesknost vidění, sarkastické deklasování vznešeného a metafyzického, skeptická filozofie lásky, černý humor) uplatnily v jeho poválečné satirické dramatice, účtující jak s nacismem a přežitky okupační demoralizace (podíl na kolektivní hře Cirkus Plechový), tak s apokalyptickými náladami plynoucími z existence atomové bomby (Akce Aibiš) a s odpůrci politiky komunistické strany. Nejvýznamnější z Kainarových dramat je jedna z prvních českých absurdních her Ubu se vrací, používající postav a jazykových postupů Jarryových grotesek k satiře na amorálnost lačnosti po moci a na občanskou konformitu a zbabělost. Neuvedená hra Ubu pokračuje pak aplikovala prvky jarryovské dramatiky na domácí poválečnou politickou situaci v její komunistické interpretaci. Na grotesknosti situací a absurdní komice založil Kainar také svou první sbírku veršů pro děti Říkadla.
V dalším období se Kainar stal básníkem přitakání společenským proměnám odstartovaným v únoru 1948 (Veliká láska, Český sen, Člověka hořce mám rád). Jeho předchozí pochyby o možnostech a smysluplnosti lidské aktivity překonal v těchto sbírkách patos vítězné moci a optimismus prvních kroků. Napětí, vznikající mezi jedincovými nároky vůči životu a světu a jejich skutečným naplněním, bylo zrušeno ve jménu jeho splynutí s lidem nebo zakotvením v revoluční tradici. Niterná dramatičnost existenciálních situací byla nahrazena monumentalizací dovršeného třídního boje s buržoazií a vizemi právě nastoupené a bezproblémové budoucnosti. Místo tvorby „nových mýtů“ potvrzovaly se mýty hotové a předepisované. Básně Veliké lásky použily k potírání politické i básnické „dekadence“ úderné rétoriky školené na Vladimiru Majakovském a jednoduché agitační symboliky a frazeologie. Poetika Českého snu, podávajícího skutečnost formou idylických žánrových obrázků, došla svého zklidnění příklonem k tradiční veršové faktuře tzv. klasické poezie druhé poloviny 19. století a lidové slovácké písně. Řadou básní sbírky Člověka hořce mám rád vytvořil Kainar svéráznou, optimistickou variantu tzv. poezie všedního dne. Tutéž filozofii hořké lásky k lidem vyslovil Kainar paralelně i veršovanou komedií Nebožtík Nasredin s titulní postavou tureckého taškáře a mudrce, jenž je přes své zásluhy o obecné blaho ubit vrtkavým a chtivým davem.
Poslední období Kainarova básnického díla (Lazar a píseň, Moje blues, posmrtně sebrané verše z časopisů 1966–1971 Včela na sněhu) charakterizuje navázání na některé tendence obsažené v jeho prvních sbírkách. V knize Lazar a píseň vytvářel básně jako monografické a epizující samoznaky životních příběhů lidí přepadených něčím, co je nad jejich síly, ale schopných reflektovat vlastní situaci i vyvodit z této sebereflexe svou lidskou povinnost. Básně z šedesátých let potvrdily legitimnost blues v Kainarově poezii. Zatímco jeho raná blues z třicátých a čtyřicátých let (některé básně tehdy nevydané prvotiny Tulák spí na louce, písňové texty na klasické nápěvy, vydávané s velkým zpožděním v různých edicích) dbala alespoň náznakově na podobnost s motivickou a formální výstavbou černošských blues, básně jeho zralého období korespondovaly s blues koncepčně: základní náladou smutku a pojetím pohrom, jimiž život – a speciálně láska – deptá jedince, jakožto neštěstí, jehož přijetím skrze vyslovení se s ním jedinec vyrovnává. Blues se nyní stalo tóninou jak Kainarovy zpovědní lyriky sebeironického životního bilancování, tak jeho „nových mýtů“, vyprávějících své nelítostné pravdy o současném člověku básněmi uvolněné stavby, prozaizovaného volného verše a provokativní metaforiky. Na sklonku svého života se také vrátil k psaní písňových textů (Kuře v hodinkách). V tomto období také navázal na veršovou fakturu a absurdní komiku raných Říkadel cyklem Říkanky pro dospěláky (in Včela na sněhu) a vrátil se k pěstování veršované satirické publicistiky (komentáře z let 1968–1971 shrnul do knihy Rozhlásky).
BIBLIOGRAFIE
Beletrie: Příběhy a menší básně (BB 1940); Cirkus Plechový (D 1946, s dalšími, prem. 1945); Nové mythy (BB 1946; přeprac. 1967); Osudy (BB 1947); Říkadla (BB pro děti, 1948; přeprac. a rozšíř. 1961); Veliká láska (BB 1950); Zlatovláska (D pro děti, 1953, prem. 1952); Český sen (BB 1953; rozšíř. 1957); Jen podej loutce malík (soukr. bibliof. tisk 1954); Taková láska (B bibliof., 1955); Zlatovláska (B pro děti, 1958); Jižní Morava (verše k fotografiím K. O. Hrubého, 1958); Nebožtík Nasredin (D 1959, i prem. s tit. Nasredin); Člověka hořce mám rád (BB 1959); Lazar a píseň (BB 1960); Nevídáno – neslýcháno (BB pro děti, 1964); Moje blues (BB 1966); Miss Otis lituje... (písňové texty, 1969); Rozhlásky (veršované komentáře ke dni, 1971); Indiáni (B pro děti, leporelo, Bratislava 1971 /přel. Jarmila Štítnická/; 1993); Český sen (B pamětní tisk, 1979); Včela na sněhu (BB 1982, čas. publikované verše 1966–1971, ed. M. Pohorský); Stará blues (písňové texty, naklad. tisk 1982, ed. M. Pohorský; poté in Stará a nová blues); České divadlo (B bibliof. 1983); Stará a nová blues (BB, písňové texty, 1984, ed. M. Pohorský); Posmíval se konipásek (B pro děti, leporelo, 1985); scénicky: Akce Aibiš (1946, knižně in Alfréd Radok – tři scénáře, tři inscenace, 2008, poté in Ubu se vrací a jiné hry, 2019); Chodili jste na Malou Stranu? (1948, s dalšími); Ubu se vrací aneb Dršťky nebudou (1949, knižně in Ubu se vrací a jiné hry, 2019).Výbory: Poezie (1960); Třináct kytar (1967); Bláznův kabát (1972, ed. J. Opelík); Královský večer (z milostné poezie, 1974, ed. neuveden); Básně a blues (1978, ed. M. Pohorský); Básně (1980, ed. M. Pohorský); Nikdy nejsem sám (1982, ed. V. Kún); Čas nečas (pro ml., 1984, ed. K. Suda); Netrpěliví motýli (1988, ed. V. Falada); Mám svoje malý nebe (1997, ed. K. Sýs); Bledej gentleman (2002, ed. J. Sedláček); Synkopy (2003, ed. V. Justl); Nejhorší láska, která nezlomí (2008, ed. M. Tučková); Nejdřív se musíte narodit (e-kniha, 2013, ed. M. Huvar); Hořkokrásný svět Josefa Kainara (2016, ed. Jaroslav Muroň).
Souborná vydání: Vybrané spisy (Čs. spisovatel, 1987–1990, 3 sv., ed. M. Pohorský): 1. Příběhy, osudy a mýty (BB 1987, obs. rukopisnou prvotinu z roku 1935 Tulák spí na louce, oddíl knižně netištěných básní z 1934–1947 Dvůr a jiné verše, dále Příběhy a menší básně, Nové mythy, Osudy); 2. Veliké lásky a sny (BB 1989, obs. Veliká láska, Český sen, Člověka hořce mám rád, Říkadla a Verše na žudro /pův. s titulem Jižní Morava/); 3. Poslední blues (BB 1990, obs. Lazar a píseň, Moje blues, Včela na sněhu, Nevídáno – neslýcháno). – Básně (BB 2007, ed. P. Šrámek, obs. Osudy, Nové mýty, Lazar a píseň, Moje blues); Ubu se vrací a jiné hry (DD 2019, ed. Lenka Jungmannová, obs. hry Akce Aibiš, Ubu se vrací, Ubu pokračuje, Zlatovláska, Širín, Nebožtík Nasredin a další dram. texty z pozůstalosti).
Korespondence: Kde básníci hledají inspiraci. Korespondence Josefa Kainara a Hanuše Bonna s Hanou Steinerovou (Přerov 2003, zájm. náklad, ed. J. Lapáček).
Překlady: P. Zvon: Tanec na pláčem (D 1965, prem. 1957).
Úpravy: E. Borisová: Tajemství zlatého klíčku (D rozmn. 1956; 1959, prem. 1955); scénicky: P. Beaumarchais: Figarova svatba (D 1949).
Příspěvky ve sbornících, almanaších a katalozích: Jarní almanach básnický 1940 (1940); Podání ruky (1943); Výstava obrazů a plastik sekce samostatných výtvarníků S. V. U. Aleš (1945); Bohumír Matal / Ladislav Zívr (1947); Básnický almanach 1954 (1955); Buditel (1956); Básnický almanach 1955 (1956); Básnický almanach 1956 (1957); Básnický almanach 1957 (1958); Básnický almanach 1958 (1958); Fotografie 1928–58 (1959); Básnický almanach 1959 (1960); Vyzvání na cestu (1961); Uprostřed Evropy (1968); Dvanáct básní na jména (bibliof., 1986); Trvalé bydliště Praha (1986); Skupina 42 (2000); Alfréd Radok. Tři scénáře, tři inscenace (2008, zde Akce Aibiš); Antologie české poezie I. díl (1966–2006) (2009) ad.
Zvukové nosiče (LP, CD, MC): Chvíle lásky (1969); Světové evergreeny s texty Josefa Kainara (1970, 2019); M. Prokop: Město Er (1971, 2000); Flamengo: Kuře v hodinkách (1972, 1998); Bláznův kabát (1972); Český sen a jiné básně (1973); V. Mišík a Etc.: Stříhali dohola malého chlapečka (1976, 1996); Zlatovláska (1977, 1994); Obelisk (1977); Nebožtík Nasredin (1980); Jakoubku, cos měl s tím andělem? (1982); Kainovo blues (1993); Obelisk (2000); K. Plíhal: Nebe počká (2004), Živé Kuře v hodinkách (DVD 2015).
Notoviny: J. Feld: 6 písniček dětem na slova F. Halase a J. Kainara (1963, rozšíř. s titulem 9 písniček..., 1972); J. Matys: Říkadla (1967); Písně Josefa Kainara (1987); Písně na Josefa Kainara (1988).
LITERATURA
Knižně: M. Blahynka: Člověk Kainar (monografie, 1983); J. Hůrková: Poézie, jak jsi krásná (Prostějov 1996); Nebe počká: Setkání s Josefem Kainarem po třiceti letech (regionální tisk, Přerov 2001); J. Lapáček: Josef Kainar a Přerov (2017).
Studie a články: J. Trefulka: Básnické dílo Josefa Kainara, NŽ 1958, č. 3; V. Karfík: doslov, in Třináct kytar (1967); J. Hrabák: Verš Kainarovy Zlatovlásky, Bulletin Ústavu ruského jazyka a literatury, 1968, sv. 12, též in O charakter českého verše (1970); J. Opelík: komentáře, předmluva, in Bláznův kabát (1972); H. Žalčík: Chvíle lásky básníka Josefa Kainara, Gramorevue 72, č. 8; A. Vrbová: List o Josefu Kainarovi, LM 1972, č. 1; M. Blahynka in Pozemská poezie (1977); M. Pohorský: Josef Kainar, LM 1977, č. 6; J. Rumler: Skica k portrétu Josefa Kainara, LM 1978, č. 3; P. Zajac: Hudba a lyrika, Romboid 1980, č. 6; L. Zajícová: Kainarův typ poezie pro děti, ZM 1980, č. 9; F. Všetička: Kainarova absolutně skutečná báseň (o básni Stříhali dohola malého chlapečka), ZM 1981, č. 8; J. Pilař: O Studentském časopisu a Josefu Kainarovi aneb O ztracené generaci, LM 1981, č. 3; S. Havlíček: Můj spolužák Josef Kainar, Tvorba 1983, příl. Kmen č. 48; K. Suda: doslov, in Čas nečas (1984); S. Havlíček: Kainarova první kytara, Gramorevue 1984, č. 9; B. Svozil: Poznámky k dnešnímu kainarování, Tvorba 1985, příl. Kmen č. 5; J. Holý in sb. Poetika české meziválečné literatury (1987), též in Problémy nové české epiky (1995); fo: Brněnské sedmikrásky Josefa Kainara, Rovnost 19. 6. 1987; Z. Kožmín: Podoby Kainarových kytar, Brněnský Večerník 26. 6. 1987; M. Pohorský: doslovy, in Vybrané spisy Josefa Kainara, sv. 1, 2, 3 (1987, 1989, 1990); J. Pavelka: Josef Kainar a formování mladé básnické generace 1938–1940, ČL 1988, č. 6; Z. Pešat: Literatura Skupiny 42, LM 1990, č. 2; V. Just in Divadlo plné paradoxů (1990); J. Trávníček in Poezie poslední možnosti (1996); H. Bartková: Básník a Přerovan Josef Kainar, Hanácké noviny 28. 6. 1997; I. Kříž: Kainarova hvězda nad Brnem, Rovnost 29. 7. 1997; Z. Kožmín – J. Trávníček in Na tvrdém loži z psího vína (1998); P. Blažíček: Skupina 42 – nové směřování poezie, ČL 1998, č. 2; V. Macura in Český sen (1998); E. Petrová – Z. Pešat in Skupina 42 (1998); J. Svoboda: Kainarovy Nové mýty a Osudy: Jejich dobová kritická reflexe, in sb. Rok 1947 (1998); L. Tvrďoch: Kainarovy adaptace Zlatovlásky, Ladění 1999, č. 4; M. Chocholatý: Kainarova cesta k dětské poezii, Ladění 2001, č. 4; V. Karfík in Literatura je čitelná (2002); M. Uhde: Josef Kainar, Proglas 2005, č. 1; I. Málková: Vilém Závada, Josef Kainar a proměna jejich poetik v 50. letech 20. století, Tvar 2005, č. 10; L. Engelking: Nový mýtus, staré rituály: O básni Josefa Kainara Stříhali dohola malého chlapečka, ČL 2005, č. 3; R. Novák: Poezie in Blue, in R. N.: Hudba jako inspirace poezie (2005), přeprac. též in R. N.: Česká literatura jazzující (2012); Z. Zemanová: Velkej beat pana Kainara, Tvar 2007, č. 13; V. Merta: Psát hudbu, Tvar 2007, č. 13; I. Němec: Nasredin Jiřího Mahena a Nasredin Josefa Kainara, Milíř 2017, č. 19; L. Přibylová: Básně Josefa Kainara – bohatství inspirace ke kompozici melodramů, Literární archiv 2017, sv. 49; R. Novák: Tematizace hudby v poezii, Literární archiv 2017, sv. 49; J. Bílek: Vzájemná korespondence Josefa Kainara a nakladatelství Melantrich (studie a edice), Literární archiv 2017, sv. 49; I. Vaňková: Ta černá kára se můj život nazývá: ke konceptualizaci života v českých písňových textech, in sb. Jak je důležité míti styl (2020).
Recenze: Příběhy a menší básně: J. Pilař, Venkov 28. 12. 1940; AMP (= A. M. Píša), Národní práce 19. 1. 1941, též in K vývoji české lyriky (1982); J. Kopecký, KM 1941, s. 371 * Cirkus plechový: J. R. (= Jan Rey), Práce 21. 9. 1945; J. H. (= J. Hájek), RP 22. 9. 1945; osv (= I. Osvald), MF 22. 9. 1945; jk (= J. Kopecký), KM 1946, s. 460; vbá, Rovnost 14. 12. 1946 * Akce Aibiš: AB (= A. Bernášková), Svobodné noviny 19. 11. 1946; Břz (= B. Březovský), Národní osvobození 19. 11 1946; ej (= E. Janský), ZN 19. 11. 1946; kp (= K. Polák), Právo lidu 19. 11. 1946; J. H. (= J. Hájek), RP 20. 11. 1946 * Nové mýty: G. (= F. Götz), Národní osvobození 16. 5. 1946; A. M. Píša, Práce 1. 8. 1946, též in K vývoji české lyriky (1982); L. Kundera, List Sdružení moravských spisovatelů 1946, č. 7/8, s. 240; V. Černý, KM 1947, s. 308 * Osudy: M. D. (= M. Dvořák), Akord 14, 1947/1948, s. 191; lk (= L. Kundera), Rovnost 1. 4. 1948; G. (= F. Götz), Národní osvobození 4. 4. 1948 * Ubu se vrací: J. R. (= Jan Rey), Práce 18. 2. 1949; A. Kostlán, Práce 16. 6. 1990 * Veliká láska: V. Pekárek, LidN 25. 3. 1951, též in Díla a osobnosti (1977); M. Sedloň, RP 1. 4. 1951; V. Dostál, Tvorba 1951, s. 191; V. Závada, Květy 1951, č. 4 * Zlatovláska: J. Skácel, Rovnost 31. 1. 1953; E. Kollár, Čs. loutkář 1953, č. 4 a 6; E. Uhlířová, DivN 1960, č. 14; A. Hájková, MSD 1. 12. 1994 * Český sen: M. Petříček, OL 17. 1. 1954; V. Závada, RP 23. 3. 1954; M. Červenka MF 13. 5. 1954; F. Buriánek, NŽ 1954, č. 2; J. Studený, HD 1954, č. 1; M. Schulz, LitN 1954, č. 14; J. R. Pick, Nová cesta 1954, č. 15 * Nebožtík Nasredin: J. Hájek, DivN 2, 1958/1959, č. 17/18; J. Opavský, RP 6. 3. 1959; S. Machonin, LitN 1959, č. 9; Z. Heřman, HD 1959, č. 4; J. Navrátil, ZN 25. 4. 1979; Z. Srna, Scéna 1980, č. 23 * Člověka hořce mám rád: M. Vacík, RP 21. 10. 1959; kt (= K. Tachovský), Rovnost 26. 11. 1959; G. Francl, LD 25. 12. 1959; V. Pekárek, LitN 1959, č. 48, též in Díla a osobnosti (1977); J. Petrmichl, Tvorba 1959, č. 46; J. Trefulka, HD 1959, č. 11; V. Dostál, Kultura 1959, č. 50 (k tomu polemika M. Grygar, LitN 1960, č. 14); A. Jelínek, Plamen 1960, č. 1 (k tomu polemika G. Bareš, Plamen 1960, č. 4); D. Šajtar, Červený květ 1960, č. 1 * Poezie: O. Rafaj, Červený květ 1960, č. 12 * Lazar a píseň: M. Vacík, RP 11. 12. 1960; V. Dostál, Kultura 1960, č. 48; F. Vrba, LitN 1960, č. 47 (k tomu polemika J. Hájek, LitN 1961, č. 2, 3 /též in Osudy a cíle, 1961/, F. Vrba, LitN 1961, č. 4, J. Trefulka, LitN 1961, č. 5, J. Hájek, LitN 1961, č. 6, M. Hájková, Plamen 1961, č. 1); J. Opelík, Plamen 1961, č. 2, též in Nenáviděné řemeslo (1969) * Říkadla: F. Tenčík, Rovnost 9. 6. 1962; B. Polan, ZM 1962, č. 6/7 * Zlatovláska: A. Hájková, Komenský 87, 1962/1963, č. 6 * Nevídáno – neslýcháno: A. Hájková, Komenský 89, 1964/1965, č. 5; V. Dostálová-Frýbová, ZM 1966, č. 7; A. Hájková, Komenský 109, 1984/1985, č. 9 * Moje blues: M. Vacík, RP 25. 11. 1966; O. Sus, Rovnost 26. 2. 1967; M. Blahynka, Kulturní tvorba 1967, č. 2; J. Trefulka, HD 1967, č. 3 * Třináct kytar: Z. Pešat, LL 1968, č. 8 (též ad Moje blues) * Miss Otis lituje...: O. Sus, HD 1970, č. 7; J. Štrasser a P. Zajac, Romboid (Bratislava) 1970, č. 2 * Rozhlásky: otb (= O. Brůna), Čs. voják 1971, č. 16; rsk, Práce 9. 6. 1971; MB (= M. Borský), Svět práce 1971, č. 24; M. Blahynka, Tvorba 1971, č. 43 * Bláznův kabát: pkv (= P. Kovařík), SvSl 21. 2. 1973; J. Klapuch, Nová svoboda (Ostrava) 22. 2. 1973; vv (= V. Vodák), LD 11. 4. 1973; M. Blahynka, Romboid (Bratislava) 1973, č. 3; M. Tomčík, Slovenské pohľady 1973, č. 7 * Královský večer: jž, NK 1974, č. 48 * Nikdy nejsem sám: D. Sedlická, MF 26. 10. 1982; J. Slomek, Tvorba 1982, příl. Kmen č. 51; P. Veselý, Mladý svět 1982, č. 43 * Stará blues: P. Vašák, Tvorba 1982, č. 32; fk (= F. Knopp), LD 17. 8. 1982; bech, MF 25. 8. 1982; A. Poledne, Práce 2. 9. 1982 * Včela na sněhu: J. Klapuch, Ostravský Večerník 20. 6. 1983; Z. Kožmín, Brněnský Večerník 20. 10. 1983 * Čas nečas: Z. Heřman, MF 22. 8. 1984; M. Blahynka, RP 16. 10. 1984; M. Blahynka, LM 1985, č. 1 * Stará a nová blues: an., Tvorba 1985, příl. Kmen č. 23 * Širín: Z. Srna, Rovnost 4. 1. 1988 * Příběhy, osudy a mýty (Vybrané spisy 1): M. Blahynka, Brněnský Večerník 23. 3. 1988; J. Lukeš, SvSl 15. 4. 1988; J. Slomek, MF 14. 6. 1988; Jar. Pelc, Kmen 1988, č. 43; Z. Drahoš, Rovnost 22. 9. 1988, upr. též in Kmen 1988, č. 44 (k tomu M. Pohorský, Kmen 1988, č. 50 a Z. Pešat, LitN 1990, č. 28); M. Uhde: Hořký plod zlého, Most atd. (Bonn) 1989, č. 1 * Veliké lásky a sny (Vybrané spisy 2): vs, NK 1989, č. 43; J. Slomek, MF 29. 12. 1989 * Netrpěliví motýli: P. A. Bílek, NK 1989, č. 24; J. Olšovský, Práce 25. 8. 1989 * Poslední blues (Vybrané spisy 3): J. Slomek, LitN 1990, č. 25 (k tomu polemika M. Pohorský, LitN 1990, č. 31; J. Slomek, LitN 1990, č. 32); M. Petříček, NK 1990, č. 39; gf (= G. Francl), LD 13. 12. 1990 * Bledej gentleman: O. Bezr, Rock & pop 2003, č. 1; R. Novák, Host 2003, č. 6, rec. příl.; M. Kovářík, Tvar 2003, č. 4 * Synkopy: M. Blahynka, Obrys-Kmen 2004, č. 24 * Ubu se vrací a jiné hry: R. Kopáč, LidN 23. 12. 2019; M. Bystrov, Pražský deník 27. 1. 2020.
Rozhovory: an., Rovnost 31. 12. 1954; I. Fleischmann, LitN 1958, č. 32; J. Dewetter, ZM 1962, č. 11; K. Kostroun, Impuls 1966, č. 1; an., OL 1968, č. 39 (12. 10.); V. Jelínek, Čs. voják 1968, č. 21; Z. Kufnerová, RP 3. 4. 1971; an., Tvorba 1971, č. 29.
K životním jubileím: F. Benhart, Plamen 1967, č. 6; K. Šiktanc, LitN 1967, č. 27; jak, Práce 19. 6. 1972; J. Hek, Kam v Brně za kulturou 1976, č. 19; M. Pohorský, O knihách a autorech, léto 1977; M. Zeman, ČJL 1976/77, č. 10; V. Vodák, LD 17. 11. 1981; M. Blahynka, LM 1987, č. 6; J. Hájek, Práce 27. 6. 1987; J. Pilař, Práce 27. 6. 1987; J. Jakoubek, Práce 27. 6. 1987; J. Rulf, ZN 30. 6. 1987; V. Křivánek, Kulturní práce 1987, č. 13; J. Lukeš, Akcent 1988, č. 2; J. Lukeš, LidN 21. 12. 1991; Š. Vlašín, Naše pravda 1996, č. 47; V. Stanovský, ZM 1997, č. 1; M. Kovařík, Týdeník Rozhlas 2001, č. 47; B. Hoffmann, ČJL 2006/2007, č. 5; M. Kovařík, Týdeník Rozhlas 2007, č. 26; L. Vykoupil, Host 2011, č. 9; J. Žáček, LitN 2011, č. 46; K. Polanský, Týdeník Rozhlas 2016, č. 46.
Nekrology: G. Francl, LD 17. 11. 1971; MJV (= M. Janů-Veselá), Práce 17. 11. 1971; P. Kovařík, SvSl 17. 11. 1971; Z. Bár, Ostravský Večerník 23. 11. 1971; M. Schulz, Text (Mnichov) 1971, č. 11/12; V. Závada, Tvorba 1972, č. 2, příl. LUK; H. Žalčík, Melodie 1972, č. 2.
Archiv: LA PNP: Osobní fond (soupis: R. Hamanová, 1979; dodatky neuspořádány).
SOUVISEJÍCÍ ODKAZY
Lexikon české literaturyJaroslav Kunc: Česká literární bibliografie 1945–1963
Bibliografická databáze ÚČL AV ČR
Památník národního písemnictví (průvodce po fondech)