Otto ZELENKA
* 12. 3. 1931, Kralupy nad Vltavou
† 22. 10. 2013, Praha
Dramatik, filmový a televizní scenárista
Otec byl obchodník. Od roku 1942 Zelenka studoval gymnázium v Kralupech nad Vltavou a po maturitě (1950) dramaturgii a scenáristiku na FAMU (absolvoval 1954). Byl dramaturgem v pražské literárně-dramatické redakci Čs. televize, od roku 1956 dramaturgem
Filmového studia Barrandov, od roku 1970 působil tamtéž jako scenárista. V roce 1990 odešel do důchodu, V letech 1991–97 byl odborným asistentem na
FAMU. – Bratr Bedřich Zelenka (1921–2011) byl hercem, rozhlasovým a televizním autorem (napsal mj. řadu populárních výstupů s Hlustvisihákem, ztvárněným hercem Lubomírem Lipským), dramatikem a prozaikem (Anekdoty a legrace s panem Hlustvisihákem, 1970, a další knižní soubory anekdot; autobiografie Capitolky ze života mého, 1995, aj.).
Zelenkovou manželkou a spolupracovnicí je dramaturgyně a televizní scenáristka
Bohumila Zelenková (* 1937). Syn
Petr Zelenka (*1967) je filmovým a televizním režisérem a scenáristou, autorem divadelních her a překladatelem.
Podle jeho námětů nebo scénářů byly natočeny filmy Život pro Jana Kašpara (1959, režie Vladimír Sís, scénář + Vladislav Delong), Dům na Ořechovce (1959, režie Vladislav Delong, scénář + Vladimír Delong), Hlavní výhra (1959, režie Ivo Novák, scénář + Ivo Novák), Každá koruna dobrá (1961, režie Zbyněk Brynych, scénář + Bohumila Zelenková), Začít znova (1963, režie Miroslav Hubáček, scénář + Vladislav Delong a Miroslav Hubáček, podle Pavla Tobiáše), Skok do tmy (1964, režie Vladislav Delong, scénář + Vladislav Delong), Flám (1966, režie Miroslav Hubáček, scénář + Miroslav Hubáček); Odvážná slečna (1969, režie František Filip), Tajemství zlatého Buddhy (1973, režie Dušan Klein, scénář + Ladislav Fuks, podle Josefa Nesvadby), Písně by neměly umírat (1983, režie Georgij Kalatozišvili, scénář + Grigorij Badridze, Vladimír Požár), Tísňové volání (1985, režie Miloš Zábranský, scénář + Miloš Zábranský), Člověk proti zkáze (1989, režie Štěpán Skalský, Lada Vacková, scénář + Štěpán Skalský). Napsal množství původních televizních her: Mánesové (1959, režie Eva Marie Bergerová), Škraloup (1964, režie Ján Roháč), Velká orgie (1968, režie František Filip), Vyloženě rodinná historie (1968, uvedeno 1990, režie Jaroslav Dudek), Sedmá ruka (1970, režie Alois Müller), Básník, jenž miloval svět (1977, režie Jiří Adamec), Cesta domů (2 díly, 1978, režie Jiří Adamec), Hraj, jak kvetou stromy (1982, režie Věra Jordánová). S Bohumilou Zelenkovou napsal inscenace do cyklu Tak se ptám: Výhoda (1980), Příliš mladí na lásku (1981), Písemky (1981), Samé jedničky (1982), Kvůli mně přestane (1983), Záruka (1983), Od sedmi do čtyř (1983 vše režie Jiří Adamec). S Janem Moravcem (zpočátku neuváděným) napsal do cyklu U nás doma části Výhra, Případ Gertrudy del Galderone, Kronikář, Ženich hraje na lesní rohy, Na vlastní riziko (vše 1990), Černá stavba (1991, vše režie Jaroslav Dudek). Podílel se i na obnoveném cyklu Bakaláři (Jak jsme si přečetli Čapka, 1997, režie Dušan Klein; Svatba, 1997, režie František Filip). Pro televizi adaptoval rovněž řadu cizích literárních děl: Někoho jsem zastřelil (1967, režie Jaroslav Novotný, podle Francise Gérarda), Krev (1955, režie Karel Kachyňa a Stanislav Strnad, podle Rudolfa Kalčíka), Škorpion (1956, režie Ján Roháč, podle Hanse Scherfiga), Fučík (1956, režie Jiří Bělka, podle Reportáže psané na oprátce), Voják v ohni (1957, režie Miroslav Ondráček, podle Henri Barbusse), Člověk za deset centů (1958, režie Miroslav Ondráček, podle H. Münchenbergera a W. Luderera), Dobráci (1962, režie Antonín Moskalyk, podle Alberta Moravii), V těžkých dnech (1962, s Bohumilou Zelenkovou, podle Michaila Šatrova), Žena pro hrdinu (1962, režie Jiří Sequens, podle Rudolfa Kalčíka), Dům na předměstí (1966, režie Václav Hudeček, podle Karla Poláčka), Haldy (1974, režie Alois Müller, podle Anny Marie Tilschové), V zámku a podzámčí (1981, režie Ludvík Ráža, podle Boženy Němcové), Postel s nebesy (1984, režie Alois Müller, podle Karla Houby), Rudin (1987, režie Eva Sadková, podle Ivana Sergejeviče Turgeněva), Jen ty a já (1989, 2 díly, režie Ludvík Ráža, podle Elzbiety Jackiewiczové), Přísahám a slibuji (1990, režie František Filip, podle Oty Duba), Zelňačka (1996, režie Pavel Háša, podle René Falleta). Cizí předlohou byla inspirována i většina jeho seriálů: Sňatky z rozumu (1968, 5 dílů, režie František Filip, scénář + Bohumila Zelenková, podle Vladimíra Neffa), F. L. Věk (1971, 13 dílů, režie František Filip, podle Aloise Jiráska), Kamenný řád (1976, 6 dílů), Stavy rachotí (1983, 4 díly, oba podle Vojtěcha Martínka), Ostrovy jistoty (1986, 4 díly, scénář + Bohumila Zelenková, vše režie Alois Müller), Zlá krev (1987, 7 dílů, režie František Filip, scénář + Bohumila Zelenková, podle Vladimíra Neffa), Cirkus Humberto (1988, 12 dílů, režie František Filip, scénář + Oldřich Lipský, podle Eduarda Basse), O zvířatech a lidech (1995, 13 dílů, režie Hynek Bočan, scénář + Jiří Melíšek) a Manželská tonutí (1996, 3 díly, režie Dušan Klein, scénář + Miroslav Plzák). Svým jménem, popřípadě zároveň i jménem své manželky kryl scénáře Františka Pavlíčka k filmu Velké trápení (1974, režie Jiří Hanibal, podle Heleny Šmahelové) a k televizním inscenacím Trhani (1972, režie Vladimír Kavčiak, podle Jana Nerudy) a Šimona (1982, režie Ludvík Ráža, podle Liona Feuchtwangera).
Tvorbu dramatika, televizního a filmového scenáristy
Otto Zelenky vyznačuje námětová a žánrová různorodost. Pro široké publikum psal divadelní hry s komediálními zápletkami (Věčně tvůj, Babička hodně četla), ale i hry společenskokritické se satirickým ostnem (Občan Čančík, Bumerang). Středem Zelenkova zájmu je ovšem dramatika televizní, v níž usiloval o psychologické vykreslení postav a o postižení aktuálních společenských problémů, například kriminality mládeže (Cesta domů), alkoholismu (Kvůli mně přestane) či konfliktních vztahů mezi rodiči a dětmi (inscenace Jen ty a já, Od sedmi do čtyř a Maturita z cyklu Tak se ptám). Zelenka zpracovával také biografické látky (život a dílo
Jiřího Wolkra v inscenaci Básník, jenž miloval svět). Soustředil se rovněž na televizní adaptace děl jiných autorů, ať již je zpracovával (zpravidla s respektem k předloze) v jednotlivých inscenacích nebo v mnohadílných seriálech představujících známé české romány a románové cykly (Sňatky z rozumu podle
Vladimíra Neffa, F. L. Věk podle
Aloise Jiráska, Cirkus Humberto podle
Eduarda Basse).
BIBLIOGRAFIE
Beletrie: Julius Fučík (D, rozmnož., 1961, i prem.; též jako stejnojmenná televizní hra); Občan Čančík (D, rozmnož., 1964, prem. 1963); Věčně tvůj (D, rozmnož., 1967, i prem.); Vyloženě rodinná historie (D, rozmnož., 1969, i prem.); Košilka (D, rozmnož., 1972, i prem. s tit. Babička hodně četla); Bumerang (D, rozmnož., 1974, i prem.); Námluvy (D, rozmnož., 1979, prem. 1978); O zvířatech a lidech (PP 1994, s J. Melíškem, na motivy stejnojmenného televizního seriálu); scénicky: Nebyl jsem sám (1965); Zelňačka (1990, podle R. Falleta).LITERATURA
Studie a články: M. Smetana in Televizní seriál a jeho paradoxy (2000); B. Urbánková: Bohumila a Otto Zelenkovi, Instinkt 2006, č. 24; E. Šuhájková: Zelenkovi aneb Dramaturgií to začíná, Xantypa 2010, říjen.Recenze: Voják v ohni (televizní adaptace): K. Zajíček, HD 1957, č. 10 * Julius Fučík: A. Stránská, DivN 1961, č. 21–22 * Občan Čančík: S. Machonin, LitN 1963, č. 49 * Škraloup (televizní hra): Led. (J. Lederer), Plamen 1964, č. 3 * Věčně tvůj: B. Štěpánek, VP 29. 5. 1967; Gm (P. Grym), LD 30. 5. 1967 * Košilka (Babička hodně četla): (lw) (L. Weber), LD 7. 3. 1972); št (B. Štěpánek), MF 10. 3. 1972; kop (L. Kopáčová), SvSl 14. 3. 1972 * Bumerang: jak (J. Kolář), Květy 1974, č. 51 * Tajemství zlatého Buddhy: ář, Čs. televize 1986, č. 34 * F. L. Věk: A. Nehodová, Čs. televize 1970, č. 43; J. Kliment, RP 9. 9. 1971; J. Kovářík – J. Havel, MF 7. 3. 1987 * Zlá krev: Z. Pavelka, Scéna 1987, č. 6.
Rozhovory: R. John, MS 1981, č. 9; Z. Klein, Zprávy Společnosti bratří Čapků, 1989, č. 15.
Nekrology: M. Spáčilová, MFD 23. 10. 2013; lgtt (= J. Landergott), Týden 2013, č. 44.
Autor hesla: Blanka Hemelíková (1998)
Aktualizace hesla: 9. 2. 2014
(mvo, mlp)
Aktualizace bibliografie: 9. 2. 2014
(mlp)